Svar: Opvarmning af modermælkserstatning
8. marts 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Nogle erstaninger (pulver) bliver lettest opløst i vand, som har det rette lune temperatur. Derfor anbefaler nogle producenter at man kommer pulveret i varmt vand, altså vand fra koldtvandshanen, som er varmet.
Hvis barnet er mere end 4 mdr gammel, må det godt få vand fra koldtvandshanen, med mindre man har privat vandboring. Du kan derfor godt se på nogle erstatninger at der står at disse kan tilberedes på koldt vand.
Det er dog sådan at erstatninger, som skal gemmes i køleskab til senere brug, altid bør laves med kogt afkølet vand. Hvor erstatninger, som gives med det samme godt kan laves med vand fra koldtvandshanen og derefter opvarmes til passende temperatur.
Kort sagt:
- Der er forskel på de forskellige erstatninger og deres evne til at opløses i vand
- Før 4 mdr´s alderen bør al vand koges
- Fra 4 mdr´s alderen kan man giver erstatning lavet med vand fra koldtvandshanen og derefter opvarmet, hvis det gives med det samme
- Erstatning der skal gemmes til senere brug i køleskab skal altid laves på kogende vand.
Husk i øvrigt at en mikroovn opvarme ujævnt og flasken skal derfor rystes grundigt efter opvarmning. Derudover skal du mærke på indholdet i flasken, da temperaturen kan føles meget forskellig uden på flasken og inden i:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske